Nu de scholen dicht zijn, stelt iedereen zich vele vragen over het onderwijs in België. Minister van Onderwijs Ben Weyts geeft antwoord op de 3 meest gestelde vragen in het VTM Nieuws van 13/3/2020.
Heb je ook graag dat je kind in deze komende weken toch extra begeleid wordt bij het studeren, dan kan je aansluiten bij onze groepsbegeleiding voor humanioraleerlingen via videogesprek vanaf woensdag 18/3. Voor meer info, mail ons op [email protected] Vind je het ook zo verschrikkelijk om te spreken voor de klas? Herken je het gevoel dat het allemaal fout zal lopen en je waarschijnlijk je tekst vergeet of heel de klas je misschien zelfs zal uitlachen. Voel je dan je hart in je keel kloppen, heb je plots hevige buikpijn of heb je last van klamme handen? Hierbij alvast 7 praktische tips die je helpen om rustig en vol vertrouwen een spreekbeurt te geven.
Dus:
Kijk dus naar verschillende mensen in je klas. Is dat nog iets te moeilijk, kijk dan naar je vrienden die je het meeste vertrouwt.
Heb je graag nog meer tips om rustig voor de klas een spreekbeurt of presentatie te geven, schrijf je dan in voor de workshop "Spreken voor publiek" en doe voortaan je spreekbeurten, presentaties en mondelinge examens op een ontspannen manier vol zelfvertrouwen! Wanneer? zaterdag 4 april 2020 van 13u - 16u Waar? Belsele Tarief? Gratis voor klanten, niet klanten: 75€ Misschien had je het al zien aankomen of misschien helemaal niet, maar het feit is dat het rapport van je kind niet was zoals verwacht. Hierbij 4 tips om het hoofd koel te houden, de juiste actie te ondernemen en toch nog het beste van de feesten te maken. Tip 1: Blijf objectief in je beoordeling Je gaat naar het oudercontact van je kind en je wordt volledig omver geblazen door cijfers, rood en feedback. Het zweet staat op je voorhoofd, de emoties laaien hoog op maar je probeert je nog te beheersen tot je buiten komt. Je denkt alleen maar: verdorie, ik had dit en dat moeten vragen aan de leerkracht, maar tja nu is het te laat… Je bent daardoor wat kortaf tegen je kind en misschien vlieg je zelfs uit. Daar gaat de leuke kerstsfeer. We zijn natuurlijk allemaal mensen van vlees en bloed, dus dit is een heel normale reactie, maar het helpt je niet vooruit. Probeer rustig te blijven en stel jezelf de vraag: “Hoe slecht is het rapport van mijn kind eigenlijk?” Voor iedereen betekent ‘een slecht rapport’ iets anders. Voor de ene is een rapport slecht als hij minder dan 75% heeft, de andere spreekt van een slecht rapport als er een tekort is voor een bepaald vak. Soms is het rapport eigenlijk best wel ok, maar ben je als ouder volledig uit je lood geslagen door de commentaren van de leerkrachten. Kijk zeker naar het gemiddelde of de mediaan van elk vak. Als het gemiddelde van een bepaald vak b.v. 55% is en je kind heeft 52%, dan is dit cijfer niet problematisch. Verder kunnen volgende 3 vragen je helpen bij een objectieve beoordeling van het rapport van je kind.
Als je kind enkel een klein tekort heeft op een bijvak, maar goede punten scoort op alle andere vakken, dan is dit misschien niet zo leuk, maar je hoeft je geen zorgen te maken over de toekomst van je kind in die richting. Je kan een inzage vragen van het examen en dan samen met je kind en de leraar bekijken waar het fout liep en waar je kind aan kan werken om volgende keer wel een goed examen af te leggen. Als er tekorten op hoofdvakken zijn, moet er bekeken worden hoe groot die tekorten zijn en of ze nog in te halen zijn. Als er meer dan 2 tekorten zijn op hoofdvakken, kan dit betekenen dat je kind misschien niet in de juiste richting zit. Bespreek dit zeker met de titularis. Staar je niet blind op de punten alleen. Punten zijn slechts het resultaat van de testen en examens van je kind in een heel korte tijdspanne. Soms zit een leerling wel in de juiste richting en op het juiste niveau maar had het een heel zware periode op emotioneel vlak. Het is van groot belang dat er geen overhaaste conclusies worden getrokken en beslissingen worden genomen. Zie je dat je kind met meer dan 10% gedaald is t.o.v. vorig rapport, maar heeft het voor de rest geen tekorten, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Je kind kan het moeilijk hebben met het verwerken van grote hoeveelheden, je kind was niet in vorm tijdens de examenperiode door ziekte of een emotionele gebeurtenis of misschien is er nog een andere reden. Ook hier is het belangrijk de juiste oorzaak te vinden. Laat je bijstaan door het CLB of door een gespecialiseerde studiecoach zodat je na de kerstvakantie de juiste actie kan ondernemen. Tip 2: Kies een gepast moment om te praten met je kind Spreek af met je kind dat je over het rapport wil praten om samen een oplossing te zoeken. Wacht indien nodig een aantal dagen zodat jullie allemaal rustig kunnen praten. Het kan helpen om het gesprek in een gezellige sfeer te plannen. Je kan samen iets gaan eten of een aperitiefje met hapjes doen zodat iedereen chill kan zijn. Let erop dat je over de situatie en het gedrag praat en niet over de persoonlijkheid van je kind. Zeg dus bijvoorbeeld: “ik merk op dat je vaak heel laat begint te studeren” en niet “je bent lui”. Beperk de bespreking van het rapport tot 1 dag en kom er niet alle dagen van de vakantie op terug. Want zo hebben noch jij, noch je kind fijne eindejaarsdagen. Bespreek ook op voorhand met je kind wat je gaat zeggen aan oma’s, opa’s en familie als het zal gaan over het rapport. Stel je de vraag of het nodig is dat je kind op kerst- of oudejaarsavond rapportcommentaren van iedereen moet horen? Tip 3: Maak een actieplan Na het gesprek met je kind is het wellicht al duidelijker wat er moet gebeuren en waar er aan gewerkt kan worden. Is het beter dat je kind een andere richting doet, maak dan zo snel mogelijk een afspraak met de school, want in de vakantie zijn de scholen maar op enkele dagen open. Bekijk hoe het komt dat het fout ging en onderneem de juiste actie. Heeft je kind extra bijles nodig? Reserveer dan alvast bijlessen. Heeft je kind moeite bij het verwerken van grote hoeveelheden? Weet het niet hoe te studeren? Reserveer dan een studiecoach die je kind hierbij kan helpen. Wacht niet tot na de vakantie, want dan zijn vaak alle plaatsen al volzet. Geraken jullie er samen niet uit en weet je niet waar het probleem ligt, maak een afspraak met het CLB of met een gespecialiseerde organisatie. Tip 4: Laat het rapport los Een slecht rapport is voor niemand leuk, noch voor jou, noch voor je kind. Eens je de oorzaak kent van het mindere rapport en een oplossing gevonden hebt, laat het dan ook los. Zet het uit je hoofd en stop met boos te zijn op jezelf of je kind. Want daar geraakt niemand verder mee. Aanvaard je kind zoals het is en zorg dat je er voor hem/haar bent als het weer eens wat moeilijker gaat. Wees je er van bewust dat een minder goed rapport niet het einde van de wereld is en dat je kind na de vakantie met een nieuw trimester begint. Een nieuwe, frisse start met nieuwe kansen. Merk je na het lezen van dit artikel dat je kind baat zou hebben bij studiecoaching of bijlessen? Reserveer dan een intakegesprek via een mailtje naar [email protected]. Want net als jou, willen wij dat je kind met een fijn gevoel en zonder stress zijn/haar diploma haalt. De vakantie loopt helaas bijna ten einde… Maar niet getreurd! Met deze tips kan jij dat vakantiegevoel nog een beetje verlengen. Integreer ze in je dagelijkse routine en geniet zo een beetje van elke dag vakantie. Bewegen Met stip op nummer 1: bewegen. Je hebt tijdens de zomervakantie hoogstwaarschijnlijk wel eens een fietstochtje gemaakt of bent gaan zwemmen in het (openlucht)zwembad of de zee. Bewegen hoeft daarom niet per se echt intensief sporten te zijn! Al is die laatste natuurlijk ook een aanrader. Geen tijd om naar de fitness of het zwembad te gaan? Probeer dan dagelijks kort een klein toertje te wandelen. Zelfs al is het maar vijftien minuutjes, geniet van die tijd met jezelf of je vrienden/familie. Eventjes aan niets anders denken dan aan leuke dingen :) Rusten Heel tegenstrijdig met de eerste, maar rust is er ook nodig. Zeker in het drukke leven van alledag vergeten we dit af en toe. En met rust bedoelen we niet per se voor de tv, de computer of de smartphone hangen. Al mag dat natuurlijk ook. Met rusten bedoelen we eventjes alle prikkels uit ons leven houden. Tien minuutjes in stilte in de hangmat liggen. Een halfuurtje lezen voor het slapengaan. Je in het weekend nog eens omdraaien in je bed… We doen het wel in de vakantie, waarom proberen we het dan ook niet te doen tijdens het schooljaar? Slapen Akkoord, deze hangt een beetje samen met de bovenstaande. Toch is het belangrijk om rusten en slapen apart te zien. Iedereen heeft een ander slaapritme en heeft een verschillende behoefte aan slaap. De ene is zelfs tijdens de vakantie iedere dag om 7.30u wakker, de andere slaapt af en toe eens uit tot 10.00u. Ken jezelf en weet hoeveel slaap je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Tijdens het schooljaar moet je iedere weekdag vroeg op, uitslapen is geen optie. Kruip daarom ’s avonds op tijd in je bed. Je lichaam en geest zullen je dankbaar zijn! Genieten van de natuur De zee, het bos, het platteland, de bergen… tijdens de vakantie heb je er ongetwijfeld vele uren gespendeerd. In de natuur komen we tot rust en laden we onze batterijen op. Probeer dit dan zeker ook door te trekken tijdens het schooljaar. Je kan dit doen in combinatie met je dagelijkse wandeling uit puntje één, maar je kan ook af en toe eens op weekend gaan. Of een lange wandeling maken in een bos in je buurt. Geniet van de stilte van de natuur om de alledaagse prikkels te verwerken. Tijd doorbrengen met familie/vrienden In de vakantie is er voor iedereen wat meer tijd om gewoon samen te zijn. Er is bovendien van alles te doen: een bezoekje aan een leuke zomerbar, een festivalletje met toffe muziek, gewoon een dagje chillen aan het water… Maak ook tijd in je agenda vrij om dit tijdens het schooljaar te doen. Spreek spontaan eens af om te genieten van een nazomeravond op een leuk terras. Hou eens een spelletjesnamiddag als het wat slechter weer is. Of ga samen shoppen en geniet van een lekkere pannenkoek. Tijd is het enige dat we niet kunnen kopen, vergeet dat niet ;) En voor nu: geniet nog van de laatste dagen vakantie! Dat mooie weer nemen ze ons niet meer af :) De laatste dagen word ik overspoeld door paniektelefoontjes met de vraag of we toch geen plaatsje meer vrij hebben voor studiecoaching om het schooljaar nog te redden. En of het eigenlijk wel zin heeft om er nog volledig voor te gaan. Omdat we helaas geen vrije plaatsen meer hebben voor studiecoaching, deel ik graag deze blog met alvast wat nuttige tips. 1. Je hebt geen glazen bol ;-) Of het nog zin heeft of niet om nog alles op alles te zetten en of spoedbijles je nog kan helpen, is niet altijd te voorspellen. Veel hangt af van de specifieke situatie, de leerling zelf, het vak, … Had je met kerst ook al tekorten, dan is de situatie misschien wel moeilijk recht te trekken met een paar bijlessen. Heb je even gewoon een dip gehad of een hoofdstuk niet goed begrepen, dan zal je wellicht wel geholpen zijn met nog een paar extra lessen. 2. Blijf rustig Het heeft geen zin om in paniekmodus te gaan en het helpt je zeker niet vooruit. Ruzies en paniek zullen je zelden beter laten presteren. Hou het hoofd koel en maak een constructief plan. 3. Maak een actieplan & stel prioriteiten Bekijk je rapport objectief en kies de vakken waar je dringend actie moet ondernemen. Hou er rekening mee dat je op het einde vooral wordt beoordeeld op de hoofdvakken. Mocht je een tekort hebben op een bijvak, dan ziet de school dit sneller door de vingers. Verspil dus niet al je kostbare tijd aan een bijvakje, terwijl je nog tekorten moet ophalen voor een hoofdvak. 4. Maak mappen in orde & verbeter toetsen Zorg dat al je mappen in orde zijn en al je cursussen goed ingevuld. Verbeter al je toetsen voor alle vakken. Vele leerkrachten stellen gelijkaardige vragen op de examens en door deze kleine inspanning vermijd je fouten van vorige keer ben je al beter voorbereid. 5. Let goed op tijdens de laatste lesweken Leerkrachten zenden tijdens deze week ongeveer 70% van een examen uit. Zet dus zeker je “ontvangsttoestel” aan ;-). Stel vragen over delen die je niet goed begrijpt. Wees niet bang, waarschijnlijk zijn er nog een aantal leerlingen die met dezelfde vragen worstelen. 6. Drijf je studietijd op maar overdrijf niet Het is zeker aangewezen om meer en langer te studeren, maar het is ook de bedoeling om dit een aantal weken vol te houden. Las dus nog steeds voldoende ontspanning in, slaap voldoende en eet gezond. Plots de nacht doorstuderen, je volgieten met energiedrankjes en niet bewegen, verhogen alleen maar het risico dat je crasht nog voor het einde van de examens. 7. Geloof dat je het kan Vertrouwen is de basis. Natuurlijk moet je je ook goed voorbereiden. Maar als jij niet gelooft dat je het kan, dan geef je dit signaal zo door aan je hersenen en is de kans groot dat je je einddoel niet bereikt. Hoe dit werkt en hoe je dit kan doorbreken, leer ik je graag in de Trust & Go workshop die we twee keer per jaar organiseren. 8. Leer uit je ervaring Ben je dit schooljaar veel te laat begonnen? Waren je cursussen niet in orde? Liep het helemaal fout met een bepaald vak? Leer hieruit, stel het bij en zorg dat je het volgend schooljaar anders aanpakt of laat je tijdig begeleiden door een studiecoach die samen met jou een actieplan maakt. Wil je graag meer info over hoe wij jou kunnen begeleiden, aarzel niet om ons te contacteren via [email protected]. Vanaf 1 juli kan je alvast jouw plaatsje voor volgend schooljaar bij één van onze coaches reserveren. 7 tips om met je tiener om te gaanIk krijg vaak de vraag van ouders hoe ze met hun tieners moeten omgaan. Hoe ze moeten reageren op al die grillen die ze hebben. Hoe ze moeten reageren als ze niet willen studeren. Boos? Aanmoedigend? Teleurgesteld?
Ik heb zelf ook twee tieners rondlopen thuis en weet dus uit ervaring dat het niet altijd gemakkelijk is… Meestal zijn ze vrolijk en moet ik ze niet forceren om te leren. Maar net als iedere tiener, kunnen ze ook eens averechts zijn. Hier enkele tips die ik zelf ook probeer toe te passen.
Vlak nadat ze thuiskomen van school en voor ze zich verstoppen op hun kamer, heb je vaak enkele kostbare minuten waarin ze wel openstaan voor je vragen. Maak daar gebruik van. Vraag hen hoe hun dag is geweest. Toon dat je blij bent dat je hen ziet. Maak bewust tijd vrij en leg je eigen gsm even aan de kant. Vraag het ook niet terwijl je aan het koken bent of bezig bent met andere zaken. Vraag het oprecht en luister ook aandachtig. Een hele belangrijke: probeer tijdens dit gesprekje niet over hen te oordelen en advies te geven. Laat ze gewoon vertellen en toon dat je luistert naar hun verhalen, naar hun leefwereld als schoolgaande tiener. Want geef toe, iedereen vindt het leuk om over zichzelf te vertellen. Dus ook je tieners. 2. Heb hen (grenzeloos) lief Zie hen altijd graag, ook wanneer ze vervelend doen. Zeg het niet alleen met woorden, maar toon het ook met daden. Dagelijks. Want hoe je het ook draait of keert, ze voelen of ze geliefd zijn of niet. Dat impliceert niet dat je nooit eens boos mag zijn. Weet gewoon dat ze door een turbulente periode in hun leven gaan. Een thuis waarin ze geliefd worden is eigenlijk wat ze het allerliefste willen en het meeste nodig hebben. Ook al toont hun gedrag dat niet altijd ;). 3. Kijk verder dan de kleine dingen Kijk verder dan die boekentas in het midden van de gang. Dan die stapel vuile kleren verspreid over hun kamer. Noem hen daarom ook niet lui of onverantwoord. Voor je tegen hen gaat schreeuwen, verplaats je dan even in hun schoenen. Waarom doen ze dit? Misschien hadden ze wel een rotdag op school? Of ging het niet goed in de voetbaltraining? Praat met hen, geef hen een knuffel. Vraag hen wat ze gedaan hebben vandaag en wat ze nog willen doen. Of ze misschien graag iets samen zouden willen doen in het weekend. En vraag na dit rustige en vredevolle gesprek vriendelijk of ze die boekentas op zijn plaats willen zetten. Wedden dat ze dat zonder probleem zullen doen? Wil dat daarom zeggen dat je geen opmerking mag maken over een slaapkamer die al de hele week overhoop ligt? Natuurlijk niet. Maar kies wanneer je hen er over aanspreekt. Doe het ook niet elke dag. Laat hen toe om het even een warboel te laten worden. Als je er dan na een week iets over zegt, zullen ze beseffen dat het inderdaad erg aan het worden is. En ook al sputteren ze nog wat tegen, ze zullen weten dat je gelijk hebt en zullen het uiteindelijk wel doen. 4. Zeg meer ja dan je nee zegt Ze zullen later nog genoeg ‘nee’ in eender welke vorm horen. “Je bent niet goed genoeg”, “Je kan dat niet”, “Je hebt nog niet de juiste ervaring”… Ik wil de persoon zijn die hen positief stimuleert. Ik wil mijn kinderen laten geloven dat ze niet gelimiteerd zijn, dat ze alles kunnen worden als ze er zelf hard voor willen werken. Positief dus, met een realistisch kantje. 5. Maar zeg ook genoeg nee Je mag (en moet) nee zeggen tegen situaties die je kind ongelukkig kunnen maken of het in een onveilige situatie kunnen brengen. Nee zeggen is niet verboden. Je blijft de ouder. Maar leg hen uit waarom je nee zegt. Zeg dat je hen wil beschermen, dat het voor hun eigen fysieke en psychische veiligheid is. En ja, de kans zit er in dat ze rebelleren. Dat ze koste wat het kost toch naar die fuif willen gaan. Bepaal zelf waar voor jou de grens zit en sluit desnoods een compromis. 6. Geef ze eten. Veel eten. En niet alleen hen, ook hun vrienden. Hun lichaam groeit en ontwikkelt zich razendsnel. Dus hebben ze genoeg voedingsstoffen nodig om dat proces aan te kunnen. Weten de vrienden van je kind dat jullie altijd lekkers in huis hebben? Dan zullen ze maar graag bij jou thuis rondhangen. Zo kan jij de vrienden van je kind leren kennen én kan je ook je eigen tiener in de gaten houden. Win-win dus ;) 7. Geniet ten volle Geniet ook van deze periode. Voor je het weet, is je kindje van tien uitgegroeid tot een jongvolwassene van twintig. Zie hen groeien, ontplooien, hun weg vinden, liefhebben. Zie hen soms ook eens met hun hoofd tegen de muur lopen. Wees er dan voor hen. Ze willen niets liever dan getroost en geliefd worden. En hoewel ze het tegendeel beweren, ze hebben ons nodig. Al is het maar om hen van die fuif te halen om 1u ’s nachts ;) Pas je deze tips al toe, maar merk je dat je kind zich toch niet lekker in zijn/haar vel voelt? Dat naar school gaan veel moeite kost? Dan kijk ik graag samen even met jou en je kind of studeren via de examencommissie een oplossing kan zijn. Stuur me gerust een berichtje op [email protected] 7 stappen om de juiste keuze te makenStudeer je dit jaar af aan het middelbaar onderwijs maar heb je nog geen idee welke richting je volgend jaar wil gaan volgen? Vind je vele zaken interessant? Of weet je toch al ongeveer welke richting je uit wil? Misschien weet je wel al helemaal zeker wat je wil gaan studeren maar heb je nog geen school gekozen? En alsof al die vragen nog niet genoeg zijn, zeuren ook je ouders en leerkrachten je de oren van het hoofd! Maar geen paniek! Met onderstaande zeven stappen help ik je een keuze maken. Stap 1: Leer het hoger onderwijs kennen Volg een algemene infoavond over hoe het hoger onderwijs er uit ziet. Hoe werkt het systeem van kredietpunten? Wat is het verschil tussen een academische en een professionele bachelor? Heb je recht op studietoelagen?... Bij de grote stap naar het hoger onderwijs komt er veel kijken. Een dergelijke infoavond geeft je al heel wat info en maakt het grote aanbod aan studierichtingen al wat duidelijker. Stap 2: Bezoek een SID-inbeurs. SID-in staat voor studie-informatiedagen. Op deze beurs kan je kennis maken met alle mogelijk opleidingen en scholen die er bestaan in Vlaanderen. Deze SID-ins worden georganiseerd op verschillende dagen en op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Sommige scholen bezoeken deze beurs al tijdens de week, maar in het weekend kan je de beurs als ouder zelf ook een bezoekje brengen met je kind. Mijn dochter gaat volgend jaar zelf verder studeren en ik kan uit ervaring bevestigen dat zo’n beurs overweldigend is. Het is tegelijk een zeer interessant moment om samen met je kind het volledige aanbod te ontdekken. Mijn raad: verzamel zoveel mogelijk info. Ga spreken met hogescholen en universiteiten die je interesseren en spreek docenten aan van de opleiding die je misschien wil volgen. Blijf rustig, ontdek op jouw tempo en vertrouw op het proces. Breng van alles dat je zelfs maar een beetje interesseert brochures mee. Met al deze info kunnen we overgaan naar stap 3. Stap 3: Klasseer alle info Na het bezoek aan de SID-in neem je rustig de tijd om alle brochures door te nemen. Maak drie stapeltjes: wat wil je zeker niet doen, wat wil je misschien doen, wat maakt er jou mega-enthousiast. Het eerste stapeltje gooi je in de vuilbak. Daar ben je toch niets meer mee en het is alleen maar extra ballast. Het tweede stapeltje neem je nog eens rustig door. Valt er nog iets af? Gooi het dan ook direct in de vuilbak. Twijfel je toch nog? Zoek dan op internet wat extra informatie op over de richting en de school. Maak daarna de keuze of het foldertje in de vuilbak vliegt, of op de ‘enthousiast’-stapel vliegt. Het bezoek aan de SID-inbeurs en de opsplitsing in stapeltjes zorgt ervoor dat je al een selectie kan maken die je anders waarschijnlijk pas veel later had kunnen maken. Ook hier spreek ik uit ervaring ;) Met het derde stapeltje gaan we aan de slag in stap 4. Stap 4: Ga naar de opendeurdag van de opleidingen die je interesseren Waarschijnlijk weet je nu al redelijk goed wat je volgend jaar wil gaan studeren. Misschien heb je nog maar twee keuzes over, misschien nog vijf. Zelfs in het laatste geval is er nog geen reden tot paniek. Zoek in de brochure of op de site van de opleiding wanneer er een opendeurdag gehouden wordt. Bezoek ook effectief die opendeurdagen. Vaak zijn er docenten aanwezig en kan je wat cursussen inkijken. Je leert er ook de school en haar werking kennen. Je zal meteen ‘voelen’ of de richting en de school iets voor jou is. Soms weet je het al na je eerste bezoek, soms pas na de vijfde school die je bezoekt. Zorg vooral dat er een klik is en dat je je er goed voelt. Wil je helemaal zeker zijn? Dan is stap 5 er nog. Stap 5: Volg een openlesdag van de opleiding van je keuze Veel hogescholen en universiteiten organiseren in de krokusvakantie een openlesdag. Je mag dan gratis enkele lessen in die week meevolgen. Handig voor als je nog twijfelt tussen enkele opleidingen/scholen. Maar ook handig als je al zeker bent van je keuze. Want vind je de lessen interessant, maar ligt de school je niet zo? Dan kan je nog steeds voor een andere school kiezen. Vele scholen organiseren zelfs nog infodagen begin september. Stap 6: Praat met studenten die de richting nu volgen Het handige van zo’n openlesdag is ook dat je al even kan praten met de studenten die de richting nu volgen. Zij kunnen je een goed beeld geven van de opleiding. Hoeveel taken heb je? Is er veel groepswerk of moet je net alles alleen doen? Zijn de docenten leuk? Hoe verloopt alles op school? Krijg je veel begeleiding of niet? Misschien kennen zij wel studenten die net afgestudeerd zijn of in het laatste jaar zitten. Bij hen kan je dan eens polsen wat de toekomstperspectieven van de opleiding zijn. Kortom: informeer je zo goed mogelijk en stel alle vragen die je hebt. Stap 7: Neem je tijd Last but not least: maak geen overhaaste beslissingen. Denk goed na over wie je bent en wat je wil. Dat is niet eenvoudig, dat weet ik. Maak daarom veel tijd vrij voor mijn 7-stappenplan. Eens je een keuze gemaakt hebt, stel jezelf dan ook de volgende vragen: Hou ik van mijn keuze? Maak ik zelf mijn keuze? Of volg ik de keuze van mijn ouders of mijn vrienden? En aan de mama’s en papa’s: begeleid je kind bij het proces, maar leg niets op. Je kan en mag je eigen mening geven over de keuze van je kind, maar zorg dat het zijn/haar keuze is. Antwoord eerlijk als je kind je mening vraagt. Dat betekent dat het sturing nodig heeft. Maar dwing het alsjeblieft niet in een richting of studiekeuze die het niet leuk vindt. Vaak is de motivatie (en daarmee de slaagkans) dan ver te zoeken... Voel je dat je na deze zeven stappen toch nog wat hulp kan gebruiken? Bij mij kan je ook terecht voor studiekeuzebegeleiding. In drie sessies van ongeveer twee uur kijken we samen wat voor jou de beste optie is. We doen dit op een rustige manier, in de natuur, ver weg van alle stress en alles wat met school te maken heeft. Ontdek er meer over in onderstaand filmpje. Lisa* (15 jaar) besliste eind augustus 2018 om niet meer naar school te gaan. Hoe dichter 1 september naderde, hoe meer stress ze kreeg. Ze had het gevoel dat ze nooit meer tot rust kon komen en vond het niet leuk dat ze na lange dagen op school dan ook thuis nog eens moest beginnen aan taken, spreekbeurten, boekbesprekingen en toetsen instuderen. Bovendien was ze het beu dat ze op school vele nutteloze zaken moest leren. Ze is een goede studente, maar had het gevoel dat ze steeds op de toppen van haar tenen moest lopen om te kunnen voldoen aan alle eisen die gesteld werden.
Lisa volgt bij CaroCoaching een halve dag per week groepsles om haar te helpen bij het behalen van haar diploma voor de middenjury. Ze wil graag een dagboek bijhouden over haar ervaring bij het behalen van een diploma ASO 3e graad. Ze heeft tot het 4e middelbaar humane wetenschappen gevolgd in het gewone onderwijs. Nu studeert ze gewoon verder voor deze richting. Elke maand zullen we haar verhaal posten. Maandag 03/09/2018 Vandaag ben ik naar de infosessie van de examencommissie geweest. Nu ben ik officieel ingeschreven. Ik heb deze keuze gemaakt omdat het schoolsysteem mij veel te moe maakt. Bovendien heb ik horen zeggen dat je dit met een goede studiehouding zeker aankan en het je veel tijd bespaart. Ik heb vandaag bijna alle examens al ingepland, de meerderheid voor nieuwjaar. Elk jaar krijg je 3 kansen per vak, dus als er ééntje niet zou lukken, heb ik in 2019 opnieuw 3 kansen. Dinsdag 04/09/2018 Ik heb nog maar enkele cursussen waardoor ik vanmorgen niet goed wist hoe te beginnen en daardoor verloor ik veel tijd met opzoekwerk. Dit veroorzaakte wel een beetje stress bij mij. Ik heb dan even met Caro van CaroCoaching geskypt en zij zei dat het normaal is dat je in het begin wat stress kan ervaren omdat het allemaal nieuw is. Caro gaf me de tip om lid te worden van de facebookgroep van de middenjury en daar vond ik een goede samenvatting van gedragswetenschappen en kon ik al beginnen met studeren. Nu ben ik wat gerustgesteld en voel ik me toch weer wat zekerder. Woensdag 05/09/2018 Vandaag lukte het studeren veel beter, ik heb er nu echt volle vertrouwen in. Gedragswetenschappen is wel een vak met heel veel leerstof, daar komt ook nog bij dat we een onderzoekscompetentie moeten schrijven van 10 pagina’s, dus of ik rond ga komen met alles voor 21/09 (de dag van mijn examen GW) weet ik niet. Maandag 17/09/2018 Ik heb nu alle leerstof van gedragswetenschappen samengevat en mijn onderzoekscompetentie is ook klaar. Na heel goed doorwerken is dit eindelijk gelukt. Gedragswetenschappen was meer dan ik dacht. Nu heb ik slechts 4 dagen om mijn samenvattingen in te studeren, maar dit zal als ik goed doorwerk zeker lukken. Vandaag was het opnieuw groepsles bij CaroCoaching. Het is leuk omdat er nog jongeren zijn die in dezelfde situatie zitten als die van mij. Ik heb het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. We motiveren en helpen elkaar en zo kan je praten met anderen die je begrijpen. Het is ook handig omdat Caro alles afweet van de examencommissie, ze helpt je niet alleen met de planning maar ook met de inhoud van de vakken. Het is ook heel anders dan school, we zitten gezellig te studeren met thee, koffie en een stukje cake. Ik voel me veel rustiger dan toen ik naar school ging. Ik heb het gevoel dat ik eindelijk een leven heb :-). Vrijdag 21/09/2019 Vandaag ben ik naar Brussel gegaan om mijn eerste examen af te leggen. Ik had hel goed gestudeerd, maar het examen bleek toch heel moeilijk te zijn. Er waren veel toepassingsvragen dus je moest goed nadenken bij elke vraag en de gekregen tijd was net voldoende. Ik was blij dat ik er vanaf was, maar ik stapte het examenlokaal uit met een onzeker gevoel omdat het echt heel moeilijk was. Ik kan ook totaal niet inschatten hoe ik het gedaan heb, maar ik denk wel dat ik er door zal zijn. Donderdag 27/09/2018 Vandaag ben ik mijn examen van Engels schriftelijk gaan afleggen. Dit ging veel vlotter dan verwacht. We moesten echt heel weinig kennen voor dit vak. De gegeven tijd was wel net iets te weinig voor mij. Dit examen ging heel vlot dus hier ben ik wel zeker van dat het goed is gegaan. Donderdag 11/10/2018 Vandaag zijn mijn punten voor gedragswetenschappen online gekomen. Ik heb 64% behaald en ben heel blij met dit resultaat omdat het examen en de onderzoekscompetentie te samen echt heel moeilijk waren. Verder ben ik mijn nieuwe leven al heel goed gewoon. Ik heb minder stress en meer vrije tijd om te sporten. Het is wel speciaal om te weten dat als alles zo verder gaat, ik in de lente van 2019 al mijn diploma secundair onderwijs zal behalen terwijl ik dat door naar te school te gaan pas zou behalen in juni 2020. Mijn mama heeft voorgesteld om in november naar een info avond hoger onderwijs in Gent te gaan. Heel spannend allemaal... *omwille van de privacy gebruiken we een fictieve naam voor deze leerling Mijn kind is schoolmoe. Wat nu?1 september nadert met rasse schreden en dat doet bij veel scholieren de alarmbellen afgaan. Duizenden kinderen en tieners moeten zich immers klaarstomen voor iets waar ze in het beste geval geen zin in hebben en in het slechtste geval angstaanvallen en nachtmerries aan over houden. Hierbij 7 tips voor een geslaagd schooljaar. 1/ Focus op de aangename dingen van een schooldag: interessante schoolvakken of leerkrachten die je motiveren. Is ook dat moeilijk voor je? Geniet dan van een babbel met je vrienden of een lekkere lunch tijdens de middagpauze.
2/ Kies voor een richting die bij je past. Als je de juiste studierichting kiest, voelt het studeren veel minder aan als last en ga je sneller uit jezelf aan het werk. Om te weten welke richting echt bij je past, kan je terecht op www.onderwijskiezer.be Je kan je hierbij laten begeleiden door Caro van CaroCoaching zodat je de juiste keuze maakt afgestemd op je interesses, niveau en doelen. 3/ Kies niet alleen voor een richting maar ook voor een school die bij je past, een school waar je je thuis voelt. Elke school legt andere accenten en er zijn grote verschillen tussen klassiek en methodeonderwijs (Steiner, Freinet, Montessori, …) 4/ Vind je studeren tijdverlies en zie je het nut er echt niet van in? Overweeg dan om studeren en werken te combineren. Vaak is het besef dat je niet elke dag naar school moet, voldoende om je te motiveren om een diploma te behalen. 5/ Zoek een buddy. Alles is altijd leuker met een bondgenoot en elkaar motiveren werkt! Ga dus op zoek naar iemand waarmee je samen kan studeren. Vind je die niet bij je klasgenoten, doe dan beroep op een studiecoach van CaroCoaching. Je zal al gauw merken dat samen studeren veel toffer is. 6/ Beloon jezelf. Als je een goede toets of rapport hebt of je bent geslaagd voor je examens, vergeet dan niet om je succes te vieren. Vaak staan we te veel stil bij ons falen en vinden we succes vanzelfsprekend. 7/ Zie je het echt niet zitten om naar school te gaan, weet dan dat je je diploma ook kan behalen via de examencommissie. Je hoeft dit niet alleen te doen. Je kan je hierbij laten begeleiden Caro van CaroCoaching die een traject voor je uitstippelt op jouw maat. Lees hier het verhaal van een aantal jongeren die zo met onze begeleiding succesvol hun diploma behaalden. Wil je graag ook een geslaagd schooljaar met minder stress en ben je benieuwd hoe wij je kunnen begeleiden? Neem hier contact met ons voor een intakegesprek. Heb je ook al gehoord van de examencommissie, in de volksmond middenjury genoemd? Wil je graag weten wat de voordelen zijn en hoe je kan omgaan met eventuele nadelen? Hier alle pro en contra even op een rijtje.
Studeren voor de examencommissie heeft een heleboel voordelen waar je misschien niet direct aan denkt.
Enkele van onze studenten getuigen over hun ervaring. Wil je graag weten hoe Sofie, Justine en Jana hun diploma behaalden via de examencommissie ? Lees het hier Wens je graag een informatiegesprek over de examencommissie, klik hier |
AuteurCaroline De Wachter, oprichtster van CaroCoaching deelt graag haar ervaring als studiecoach en begeleidster examencommissie Archieven
March 2020
|