Misschien had je het al zien aankomen of misschien helemaal niet, maar het feit is dat het rapport van je kind niet was zoals verwacht. Hierbij 4 tips om het hoofd koel te houden, de juiste actie te ondernemen en toch nog het beste van de feesten te maken. ![]() Tip 1: Blijf objectief in je beoordeling Je gaat naar het oudercontact van je kind en je wordt volledig omver geblazen door cijfers, rood en feedback. Het zweet staat op je voorhoofd, de emoties laaien hoog op maar je probeert je nog te beheersen tot je buiten komt. Je denkt alleen maar: verdorie, ik had dit en dat moeten vragen aan de leerkracht, maar tja nu is het te laat… Je bent daardoor wat kortaf tegen je kind en misschien vlieg je zelfs uit. Daar gaat de leuke kerstsfeer. We zijn natuurlijk allemaal mensen van vlees en bloed, dus dit is een heel normale reactie, maar het helpt je niet vooruit. Probeer rustig te blijven en stel jezelf de vraag: “Hoe slecht is het rapport van mijn kind eigenlijk?” Voor iedereen betekent ‘een slecht rapport’ iets anders. Voor de ene is een rapport slecht als hij minder dan 75% heeft, de andere spreekt van een slecht rapport als er een tekort is voor een bepaald vak. Soms is het rapport eigenlijk best wel ok, maar ben je als ouder volledig uit je lood geslagen door de commentaren van de leerkrachten. Kijk zeker naar het gemiddelde of de mediaan van elk vak. Als het gemiddelde van een bepaald vak b.v. 55% is en je kind heeft 52%, dan is dit cijfer niet problematisch. Verder kunnen volgende 3 vragen je helpen bij een objectieve beoordeling van het rapport van je kind.
Als je kind enkel een klein tekort heeft op een bijvak, maar goede punten scoort op alle andere vakken, dan is dit misschien niet zo leuk, maar je hoeft je geen zorgen te maken over de toekomst van je kind in die richting. Je kan een inzage vragen van het examen en dan samen met je kind en de leraar bekijken waar het fout liep en waar je kind aan kan werken om volgende keer wel een goed examen af te leggen. Als er tekorten op hoofdvakken zijn, moet er bekeken worden hoe groot die tekorten zijn en of ze nog in te halen zijn. Als er meer dan 2 tekorten zijn op hoofdvakken, kan dit betekenen dat je kind misschien niet in de juiste richting zit. Bespreek dit zeker met de titularis. Staar je niet blind op de punten alleen. Punten zijn slechts het resultaat van de testen en examens van je kind in een heel korte tijdspanne. Soms zit een leerling wel in de juiste richting en op het juiste niveau maar had het een heel zware periode op emotioneel vlak. Het is van groot belang dat er geen overhaaste conclusies worden getrokken en beslissingen worden genomen. Zie je dat je kind met meer dan 10% gedaald is t.o.v. vorig rapport, maar heeft het voor de rest geen tekorten, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Je kind kan het moeilijk hebben met het verwerken van grote hoeveelheden, je kind was niet in vorm tijdens de examenperiode door ziekte of een emotionele gebeurtenis of misschien is er nog een andere reden. Ook hier is het belangrijk de juiste oorzaak te vinden. Laat je bijstaan door het CLB of door een gespecialiseerde studiecoach zodat je na de kerstvakantie de juiste actie kan ondernemen. Tip 2: Kies een gepast moment om te praten met je kind Spreek af met je kind dat je over het rapport wil praten om samen een oplossing te zoeken. Wacht indien nodig een aantal dagen zodat jullie allemaal rustig kunnen praten. Het kan helpen om het gesprek in een gezellige sfeer te plannen. Je kan samen iets gaan eten of een aperitiefje met hapjes doen zodat iedereen chill kan zijn. Let erop dat je over de situatie en het gedrag praat en niet over de persoonlijkheid van je kind. Zeg dus bijvoorbeeld: “ik merk op dat je vaak heel laat begint te studeren” en niet “je bent lui”. Beperk de bespreking van het rapport tot 1 dag en kom er niet alle dagen van de vakantie op terug. Want zo hebben noch jij, noch je kind fijne eindejaarsdagen. Bespreek ook op voorhand met je kind wat je gaat zeggen aan oma’s, opa’s en familie als het zal gaan over het rapport. Stel je de vraag of het nodig is dat je kind op kerst- of oudejaarsavond rapportcommentaren van iedereen moet horen? Tip 3: Maak een actieplan Na het gesprek met je kind is het wellicht al duidelijker wat er moet gebeuren en waar er aan gewerkt kan worden. Is het beter dat je kind een andere richting doet, maak dan zo snel mogelijk een afspraak met de school, want in de vakantie zijn de scholen maar op enkele dagen open. Bekijk hoe het komt dat het fout ging en onderneem de juiste actie. Heeft je kind extra bijles nodig? Reserveer dan alvast bijlessen. Heeft je kind moeite bij het verwerken van grote hoeveelheden? Weet het niet hoe te studeren? Reserveer dan een studiecoach die je kind hierbij kan helpen. Wacht niet tot na de vakantie, want dan zijn vaak alle plaatsen al volzet. Geraken jullie er samen niet uit en weet je niet waar het probleem ligt, maak een afspraak met het CLB of met een gespecialiseerde organisatie. Tip 4: Laat het rapport los Een slecht rapport is voor niemand leuk, noch voor jou, noch voor je kind. Eens je de oorzaak kent van het mindere rapport en een oplossing gevonden hebt, laat het dan ook los. Zet het uit je hoofd en stop met boos te zijn op jezelf of je kind. Want daar geraakt niemand verder mee. Aanvaard je kind zoals het is en zorg dat je er voor hem/haar bent als het weer eens wat moeilijker gaat. Wees je er van bewust dat een minder goed rapport niet het einde van de wereld is en dat je kind na de vakantie met een nieuw trimester begint. Een nieuwe, frisse start met nieuwe kansen. Merk je na het lezen van dit artikel dat je kind baat zou hebben bij studiecoaching of bijlessen? Reserveer dan een intakegesprek via een mailtje naar [email protected]. Want net als jou, willen wij dat je kind met een fijn gevoel en zonder stress zijn/haar diploma haalt. |
AuteurCaroline De Wachter, oprichtster van CaroCoaching deelt graag haar ervaring als studiecoach en begeleidster examencommissie Archieven
March 2020
|